ישובי חבל מעון אגודה חקלאית שיתופית לפיתוח אזורי בע"מ
רקע היסטורי
הקמת מפעלי המים הארציים – קו ירקון נגב והמוביל כנרת נגב בשנות החמישים למאה הקודמת לוותה בהפעלת תכניות פיתוח נרחבות של משק גידול השלחין בנגב, והפיכת הנגב מאזור ספר מדבר המאופיין במיעוט משקעים לאסם תוצרת מפותח המתבסס על גידולי שלחין: ירקות, הדרים ופירות סובטרופיים, גידולי תעשייה ובהמשך הזמן גם על גידולים חסויים.
ממעשה הפיתוח החקלאי נגזר הצורך לפיתוח שווקי יצוא אשר אליהם ייועד חלק משמעותי מתפוקת יבולי הגידולים, פירות הפיתוח החקלאי.
במקביל לפיתוח וההתרחבות המואצת של גידולי השלחין התבקשה תשתית של מתקנים לטיפול אחר אסיף (בתי אריזה, בית קירור וכו’), וכן מערכות שיווק והפצה. בנושא זה היתרונות לגודל בתשתיות משותפות הובילה להתאגדויות קואופרטיביות לצורך זה.
ישובי חבל מעון (יח”מ)
יח”מ הוקמה בשנת 1956 כאגודה שיתופית חקלאית של 10 קיבוצים בנגב המערבי, אגודה שמטרתה לפתח את התשתיות הדרושות לטיפול אחר אסיף ושיווק התוצרת פרי הפיתוח המואץ של גידול השלחין בשדות קיבוצים אלו.
בעת שהקיבוצים, בסיוע הגופים המיישבים ומוסדות המחקר וההדרכה של המדינה, עסקו בפיתוח שיטות אגרוטכניות, ואגרוגנטיות על מנת לפתח חקלאות שדה מתקדמת המייצרת מוצרים מבוקשים, הוקמה יח”מ לצורך פיתוח התשתיות שתאפשרנה הצלחה בקטע של שיווק התוצרת מהיצרן אל הצרכן, לרבות רצף אספקה על פני כל השנה בשוק המקומי, ואספקה בעונות הביקוש בשווקי חוץ לארץ.
הקמת האגודה השיתופית הצריכה הסכמה מלאה של כל חבריה לעיקרון היסודי של נאמנות מוחלטת – חובת העברת כל התוצרת שהוגדרה כעיסוק האגודה במתקני האגודה ובמערכת השיווק והמכירות שלה.
כיום לאחר למעלה מחמישים שנות עשייה מפיקה יח”מ ומשווקת ירקות ופירות (לרבות ירקות מגידול אורגני) בסדרי גודל שנתיים של:
150,000 טון תפוחי אדמה
50,000 טון גזר
10,000 טון צנונית
3,000 טון בצל
15,000 טון פרי הדר מיבולי פרדס הדרי מעון.
כ-55% מתוצרת זו מיועדת לשווקים המקומיים וכ-45% מיועדת לשווקי היצוא.
מקור מרבית התוצרת מיבולי משקי הקיבוצים חברי יח”מ.
כיום נמנים על חברי האגודה הקיבוצים: גבולות, כיסופים, כרם שלום, מגן,
נירים, ניר עוז, סופה, עין השלושה, צאלים.
יח”מ מחזיקה באתר תעשייתי בשטח של כ-200 דונם עליו ממוקמים בתי קירור בנפח של
כ-35,000 טון וכן בתי אריזה לטיפול בכל תוצרת משקי האגודה וחקלאים אחרים.
היקף המכירות השנתי (2011) של יח”מ עומד על כ-325 מיליון ₪ ומעלה.
מדיניות השיווק של יח”מ עומדת על עקרונות בידול המוצרים ופילוח השווקים וזאת תוך יצירת מותג לתוצרת איכותית.
יח”מ מחזיקה במותג “דוד משה” למוצרי ה”פרימיום” שלה.
יעדי יח”מ
⦁ הגדלת התמורה לחברי האגודה מתוצרתם.
⦁ הגדלת בסיס התוצרת המטופלת והמשווקת על ידי האגודה תוך צירוף תוצרת של חקלאים שאינם חברי האגודה.
⦁ פיתוח קהל לקוחות לתוצרת איכותית ממותגת המשווקת על ידי יח”מ.
⦁ פיתוח גידולים חדשים, שיטות אגרוטכניות ותקני איכות תוך הסתייעות בתקני איכות בינלאומיים ומקומיים.
⦁ אימוץ ופיתוח שיטות אוטומטיות לטיפול אחר אסיף בפרי לרבות מיון, בירור ואריזה וזאת תוך צמצום הפגיעה המכאנית בפרי.
על הדוד משה
לפני לפני כעשור נולד בשדות ישובי חבל מעון שבנגב המערבי, (ברחבי המועצה אזורית אשכול),
המותג “דוד משה”
ערש לידתו, הוא הספק העיקרי בישראל של תפוחי אדמה, גזר, צנונית (לרבות ליצוא) ושאר ירקות
המצטיינים באיכותם הגבוהה, פרי מאמץ מתמשך זה שנים של מחקר ופיתוח חקלאי הממוקם
בצמרת העולמית של הייצור החקלאי.מה מייצג המותג “דוד משה” ? מה הוא הרציונל העומד בבסיס המותג ? .
בשווקים תחרותיים, מול ציבורים רחבים של צרכנים המחפשים תוצרת חקלאית איכותית,
מתחייב המותג “דוד משה” לספק מוצרים איכותיים, תוך אמינות, מודעות לאיכות הסביבה,
מידע שימושי למשתמש, וכמובן חדשנות והתחדשות בכל שרשרת הייצור, וזאת עפ”י הדרישות
המחמירות ביותר בארץ ובארצות היעד.
ע”מ לעמוד בהתחייבויות אלה, אומצו תקני איכות קפדניים, במטרה לספק ירקות במידות
מוגדרות (אורך, קוטר), ובטיב מוקפד האמור להאריך את חיי המדף שלהם. במקביל אומצה
טכנולוגיית המיון והבירור האלקטרואופטית, המאפשרת עמידה בדרישות אלה.
מגדלים כ-40 זנים מסחריים !) והתאמתם של אלה לשימושים הנפוצים כבישול, טיגון
כשנה לאחר צאתו לאויר העולם זכה המותג בציון לשבח בתערוכת המזון העולמית ואפיה, הינו
מרכיב נוסף של האיכות שמציג בגאווה ה”דוד משה”.
תהליכי הייצור החל מהשדה ועד למדפים, בארץ ובחו”ל, הינם תחת בקרה מתמדת לרבות
בדיקות מעבדה, וזאת ע”מ לספק מוצר בטוח ובריא. Sial , הנערכת
אחת לשנתיים בפריס.
הנה כי כן, הדוד הנאה דורש ונאה מקיים, החל את דרכו בתפו”א, ובהמשך הרחיב את משפחתו
בירקות נוספים כגזר, צנונית, בצל ובימים אלה בחטיפי גזר.
מדי שנה בשנה גדל גם חוג לקוחותינו בארץ, באירופה ואפילו בשוק המוסקבאי.